Lunes, 21 de abril de 2025 Edición diaria nº 6.590 Año: 19 Noticias: 47.942 Fotografías: 111.275 Comentarios de usuarios: 126.611
EL SEIS DOBLE
jueves, 2 de enero de 2025
Clic en la foto para ampliar

Foto: Generalitat Valenciana
Ver imágenes de esta noticia
1

 Ivace+i Innovació finança un sistema per a predir i emetre alertes sanitàries en episodis d'alta contaminació atmosfèrica

L'Institut d'Aplicacions de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions Avançades (ITACA) de la UPV coordina este projecte estratègic en el qual participen AIDIMME i les empreses G-Aigua, Geminis Tools i Sciling


._000766

La Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, que dirigix Marián Cano, finança a través de Ivace+i Innovació el desenrotllament d'un nou sistema per a predir i emetre alertes sanitàries associades a episodis de contaminació atmosfèrica.
L'objectiu és crear una plataforma que combine dades de satèl·lits, estacions terrestres i models predictius mitjançant l'aplicació de tecnologies d'avantguarda com la intel·ligència artificial (IA) i la teledetecció.
L'Institut d'Aplicacions de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions Avançades (ITACA) de la Universitat Politècnica de València (UPV) coordina este projecte estratègic, denominat ‘PREDATICS’, en el desenrotllament del qual també participen el centre tecnològic AIDIMME i les empreses Sciling, Gemini Tools i G-Aigua. L'iniciatiu compte, a més, amb finançament de la Unió Europea en el marc del programa FEDER Comunitat Valenciana per al període 2021-2027.
A través de ‘PREDATICS’ es pretén desenrotllar una solució que permeta alertar dels episodis de contaminació atmosfèrica que impliquen un risc per a la salut als col·lectius amb malalties respiratòries agudes i cròniques, que són els més exposats a la presència de contaminants i altres partícules en l'aire.
Per a això, l'equip multidisciplinari que impulsa esta iniciativa treballa en el desenrotllament d'un sistema predictiu pioner capaç d'estimar la qualitat de l'aire amb suficient antelació i a una escala del carrer de carrer, perquè tant la població com les autoritats sanitàries puguen bé evitar unes certes activitats o bé prendre mesures per a mitigar l'impacte de la contaminació sobre la salut de les persones.
El desafiament del projecte radica a conéixer amb més exactitud les relacions entre contaminació, condicions meteorològiques, qualitat de l'aire i salut aprofitant el potencial de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) per a poder predir pics de contaminació i alertar de manera primerenca a la ciutadania.
Esta plataforma digital complementarà les dades que ja proporcionen les estacions de qualitat de l'aire de la Xarxa Valenciana de Vigilància i Control de la Contaminació Atmosfèrica amb els registres obtinguts mitjançant el processament de dades satel·litàries. A més, es desplegaran sengles xarxes de sensors terrestres, una per al mesurament de partícules en els municipis de l'interior, i una altra per a quantificar a la ciutat de València els nivells de diòxid de nitrogen (NO2), un gas que generen els processos de combustió dels vehicles dièsel i gasolina.
Amb tota esta informació, es desenrotllarà un model predictiu que associarà les dades de contaminació amb les condicions meteorològiques i l'ús de recursos sanitaris per part de pacients amb malalties respiratòries. A més, les persones usuàries podran realitzar consultes usant llenguatge natural, per a això es programarà un model de IA generatiu que afavorirà la interacció amb la ciutadania.

 

Col·laboració del sistema d'innovació
El repte associat a esta iniciativa és de tal magnitud, que per a dur a terme el desenrotllament s'ha constituït un consorci en el qual participen cinc agents de l'ecosistema d'innovació. Com a coordinador del projecte, ITACA-UPV aporta el coneixement generat per dos dels seus grups d'investigació, especialitzats tant en el desenrotllament d'aplicacions TIC en l'àmbit de la salut com en la lluita contra el canvi climàtic.
No obstant això, este equip de treball integra a altres tres empreses i un institut tecnològic, AIDIMME, que contribuïx amb la seua experiència en teledetecció, anàlisi d'imatges satel·litàries i conservació del patrimoni mitjançant escanejos làser i fotogrametria.
Per part seua, G-Aigua treballa en projectes relacionats amb la qualitat de l'aire i altres indicadors ambientals¸ Geminis Tools ha desenrotllat programari per a la presa de decisions en mesures correctores de contaminació i canvi climàtic, mentres que Sciling està especialitzada en processament de llenguatge natural, visió artificial, mineria de dades i IA, amb experiència en monitoratge de contaminants derivats del trànsit rodat.
Els socis destaquen que ‘PREDATICS’ no sols aspira a millorar la qualitat de vida a nivell regional, sinó també a convertir-se en un model europeu d'innovació tecnològica i sostenibilitat”. A més, recorden que es dissenyarà “una aplicació web interactiva que facilitarà la visualització de dades en temps real i la realització de consultes de manera senzilla”.
La iniciativa s'alinea amb les conclusions del Comité Estratègic d'Innovació Especialitzat (CEIE) en Salut, que insta a desenrotllar noves vies per al control i prevenció de la cronicitat i fragilitat. En concret, la plataforma permetrà controlar i previndre episodis aguts en malalties cròniques mitjançant l'ús de ferramentes de IA i big data aplicades a les dades d'històries clíniques, consum de servicis sanitaris, contaminants i variables meteorològiques.
Així mateix, el projecte també s'enquadra en els eixos principals de l'Estratègia Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.
Generalitat Valenciana


 

El Seis Doble no corrige los escritos que recibe. La reproducción de este texto es literal; fiel a las palabras, redacción, ortografía y sentido del autor/es.

Etiquetas de esta noticia

SocialSalud, Sanidad

Añadir un comentario

Pregunta de verificación


¿De qué color es el cielo? Azul, rojo o verde
 

Respuesta de verificación

 * Contesta aquí la respuesta a la pregunta arriba mencionada.

Autor

 * Es obligatorio cumplimentar esta casilla con un Nick o nombre real. No utilizar la palabra "Anónimo" o similares.

Email

 * La dirección no aparecerá públicamente pero debe ser válida. En caso contrario no se editará el comentario. Se comprobará la autenticidad del e-mail, aunque no se hará pública, siguiendo nuestra política de privacidad.

Comentario



Antes de enviar el comentario, el usuario reconoce haber leído nuestro aviso legal, observaciones y condiciones generales de uso de esta web.




*El comentario puede tardar en aparecer porque tiene que ser moderado por el administrador.

*Nos reservamos el derecho de no publicar o eliminar los comentarios que consideremos de mal gusto, ilícitos o contrarios a la buena fe; así como los que contengan contenidos de carácter racista, xenófobo, de apología al terrorismo o que atenten contra los derechos humanos.

*EL SEIS DOBLE no tiene por qué compartir la opinión del usuario.
El Seis Doble. Todos los derechos reservados. Aviso Legal